یوتوب در هفتهی گذشته روش جدیدی برای مقابله با مسدودکنندههای تبلیغات معرفی کرده است. این روش شامل تزریق تبلیغات مستقیماً از سمت سرور به جریان ویدیو میباشد، که باعث میشود بسیاری از مسدودکنندههای تبلیغات فعلی کارآیی خود را از دست بدهند.
یکی از مسدودکنندههای تبلیغات به نام «SponsorBlock» در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرده که یوتوب در حال آزمایش این روش جدید است که باعث میشود مسدود کردن تبلیغات بسیار دشوارتر شود. گیزمودو گزارش داده که سخنگوی گوگل در پاسخ به سؤالی درباره این تغییرات تأیید کرده که یوتوب در حال بهبود ارائه محتواهای ویدیویی ارگانیک و تبلیغاتی است. این سخنگو اضافه کرده که این بهروزرسانی ممکن است برای کسانی که از مسدودکنندههای تبلیغات استفاده میکنند ناخوشایند باشد.
یوتوب معتقد است که استفاده از مسدودکنندههای تبلیغات شرایط خدمات این پلتفرم را نقض میکند و به بینندگان توصیه میکند که یا اجازه نمایش تبلیغات را بدهند یا برای تجربهای بدون آگهی از YouTube Premium استفاده کنند تا از سازندگان محتوا حمایت کنند.
جنگ طولانی یوتیوب با ابزارهای مسدودکننده تبلیغات
به نظر میرسد که معرفی تبلیغات از سوی سرور در حال حاضر فقط بر بخش کوچکی از کاربران تأثیر گذاشته است، اما این اقدام ممکن است گامی جدید در جنگ طولانی یوتیوب با ابزارهای مسدودکننده تبلیغات باشد. به عبارت وبسایت Bleeping Computer، یوتیوب به طور معمول تبلیغات را به صورت مستقیم در کلاینت ارائه میدهد، به این معنی که تبلیغات و ویدیوها جداگانه بارگذاری میشوند و سپس در پخشکننده ویدیویی شما برنامهریزی میشوند. اما به نظر میرسد که این شرایط اکنون تغییر کرده است.
البته لازم به ذکر است که کاربران به شدت از این نوع تبلیغات در یوتیوب انتقاد کردهاند. برخی از آنها به سابردیت r/youtube رفتهاند و ادعا کردهاند که قبل از هر ویدیو، تبلیغاتی غیرقابل ردیابی به مدت 90 ثانیه مشاهده کردهاند. برخی دیگر از شبکه اجتماعی X برای انتقاد از این وضعیت استفاده کردهاند و بیان کردهاند که تبلیغات سمت سرور مانع از کنترل پخش ویدیوها میشود.
تبلیغات سمت سرور به این معنی است که تبلیغات به ویدیوها تزریق میشود قبل از آنکه به دسکتاپ یا برنامه تلفن همراه شما برسد. این ویژگی میتواند مسدودکنندههای تبلیغات را بیفایده کند و اگر گسترده شود، ممکن است تماشای ویدیوهای یوتیوب را دشوار کند.
گوگل به دلیل اینکه این ابزارها به اکوسیستم یوتیوب آسیب میرسانند، اعتقاد دارد که بیشتر درآمدهای تبلیغاتی به سازندگان محتواها پرداخت میشود.
پیشنهاد مطالعه: کروم با آپدیت جدید خود در اندروید میتواند صفحات وب را بخواند.