گزارشها نشان میدهد اپل در حال آمادهسازی نسخه نخست اپل گلس است، اما برخلاف انتظار، این مدل از فناوری واقعیت افزوده (AR) پشتیبانی نخواهد کرد. کاربران برای تجربه کامل AR باید تا معرفی نسل دوم این عینک هوشمند صبر کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل قصد دارد با یک برنامه مرحلهای وارد بازار شود و مستقیماً با عینکهای هوشمند Ray-Ban ساخت متا رقابت کند. نسخه اولیه اپل گلس با طراحی سبکتر و امکانات محدودتر عرضه خواهد شد تا بستر مناسبی برای معرفی مدلهای پیشرفتهتر و مجهز به واقعیت ترکیبی در آینده ایجاد شود.
نسل اول اپل گلس حاصل تغییر مسیر اپل از پروژه پرهزینه و سنگین ویژن پرو به سمت تولید عینکهای سبکتر و قابل استفاده روزمره است. انتظار میرود این محصول اواخر ۲۰۲۶ معرفی و طی سال ۲۰۲۷ به بازار جهانی برسد. اپل قصد دارد مشابه استراتژی ویژن پرو، فرصت کافی برای توسعهدهندگان فراهم کند تا نرمافزارها و اپلیکیشنهای خود را با این فناوری جدید هماهنگ سازند.
اپل با این حرکت نشان میدهد که به جای عجله برای ارائه یک محصول کامل، قصد دارد گام به گام بازار AR را تسخیر کند. تمرکز روی سبک بودن و راحتی استفاده، منطقی به نظر میرسد، چون کاربران پیش از هر چیز به عینکی راحت و روزمره نیاز دارند. با این حال، عدم پشتیبانی از AR در نسل اول ممکن است برخی منتقدان را ناامید کند، اما استراتژی مرحلهای اپل میتواند به توسعه نرمافزارها و اکوسیستم مناسب قبل از عرضه نسلهای پیشرفته کمک کند و در نهایت تجربهای جامعتر ایجاد کند.
اپل گلس؛ نسل اول ساده، تجربه AR در انتظار آینده
گزارشها نشان میدهد نسخه نخست اپل گلس فاقد فناوری واقعیت افزوده (AR) خواهد بود و تجربه کامل AR به نسل دوم این عینک موکول شده است. در نسل دوم، احتمالاً نمایشگر AR به طور مستقیم در یکی از لنزها تعبیه میشود تا کاربران بتوانند محتوای دیجیتال را به شکلی طبیعی و یکپارچه مشاهده کنند. جزئیات دقیق درباره ویژگیهای فنی و تاریخ عرضه نسل دوم هنوز مشخص نیست و اطلاعات فعلی تنها نشاندهنده برنامهریزی اولیه اپل برای افزودن این قابلیت در آینده است.
قبلاً نیز شایعاتی درباره اپل گلس بدون نمایشگر مطرح شده بود. اپل در حال طراحی تراشه اختصاصی Apple Silicon برای این محصول است که مشابه پردازندههای اپل واچ عمل میکند و امکاناتی مانند مدیریت تماسها، اجرای دستورات سیری و ثبت عکس را فراهم خواهد کرد. این استراتژی نشان میدهد اپل قصد دارد ابتدا یک نسخه سبک و کاربردی برای استفاده روزمره عرضه کند و تجربه واقعی AR را به نسل بعدی بسپارد.
اپل با این رویکرد بهوضوح میخواهد ابتدا تجربهای عملی و راحت برای کاربران فراهم کند و از ورود شتابزده به دنیای واقعیت افزوده جلوگیری کند. تمرکز روی سبک بودن و قابلیتهای پایهای، هوشمندانه است؛ چون کاربران ابتدا باید با عینک آشنا شوند و اکوسیستم نرمافزاری برای AR توسعه یابد. این روش مرحلهای احتمالاً ریسکها را کاهش میدهد و مسیر را برای یک تجربه کامل و یکپارچه در نسلهای آینده هموار میکند.
