خرید اقساطی از سایت کارت با کمترین پیش پرداخت

ایلان ماسک: چت‌بات هوش مصنوعی «گراک» تا پایان ۲۰۲۶ اولین فیلم خود را می‌سازد


avatar
سجاد نوری
19 مهر 1404 | 3 دقیقه مطالعه

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت xAI، اعلام کرده است که چت‌بات هوش مصنوعی این شرکت با نام گِرَاک (Grok) تا پیش از پایان سال ۲۰۲۶ نخستین فیلم بلند سینمایی خود را تولید و منتشر خواهد کرد. ماسک این خبر را در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (X) منتشر کرده و گفته است:

»گِرَاک تا قبل از پایان سال آینده فیلمی خواهد ساخت که حداقل ارزش تماشا داشته باشد، و تا سال ۲۰۲۷ فیلم‌هایی واقعاً خوب تولید خواهد کرد. «

او جزئیات بیشتری درباره ژانر، داستان یا مدت‌زمان فیلم ارائه نکرده است. این اعلام در پاسخ به پستی از یکی از کاربران بود که از توانایی گِرَاک در تولید تصاویر خلاقانه تمجید کرده بود. ماسک تأکید کرده که در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری درباره این پروژه منتشر خواهد شد.

ورود گِرَاک به دنیای فیلم‌سازی را می‌توان گامی جسورانه در مرز میان هنر و هوش مصنوعی دانست. اگر این پروژه واقعاً به نتیجه برسد، شاهد تغییری بنیادین در صنعت سینما خواهیم بود؛ جایی که نقش خلاقیت انسانی با الگوریتم‌ها در هم می‌آمیزد. هرچند هنوز مشخص نیست سطح کیفیت یا عمق هنری چنین فیلمی چقدر خواهد بود، اما جاه‌طلبی ایلان ماسک برای تبدیل هوش مصنوعی به «کارگردانی دیجیتال» می‌تواند سرآغاز عصری تازه در تولید محتوای سرگرمی باشد — عصری که در آن هوش مصنوعی نه فقط ابزار، بلکه خالق آثار هنری خواهد بود.

هوش مصنوعی در سینما؛ تهدید یا ابزار خلاقیت؟

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت فیلم‌سازی به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات دنیای هنر و فناوری تبدیل شده است. در حالی‌که بسیاری آن را تهدیدی برای خلاقیت انسانی می‌دانند، برخی دیگر از آن به‌عنوان ابزاری انقلابی برای گسترش مرزهای هنر یاد می‌کنند. اتحادیه بازیگران هالیوود اخیراً نسبت به گسترش استفاده از این فناوری واکنش تندی نشان داده و آن را خطر مستقیمی برای آینده شغلی بازیگران توصیف کرده است.

با این حال، چهره‌هایی مانند جیمز کامرون، کارگردان سرشناس مجموعه «آواتار»، دیدگاهی مثبت‌تر دارند. او معتقد است هنرمندان باید به‌جای ترس، بر هوش مصنوعی مسلط شوند و از آن به‌عنوان ابزاری برای خلق آثار هنری نو استفاده کنند. کامرون در این‌باره گفته است:

«هیچ مسئله‌ای به اندازه‌ی رویارویی با هوش مصنوعی مولد برای آینده‌ی ما حیاتی نیست. باید یاد بگیریم آن را کنترل کنیم تا به ابزار خلاقیت تبدیل شود، نه جایگزین هنرمندان. »

در همین راستا، ایلان ماسک نیز از برنامه‌های گسترده شرکت خود در این حوزه خبر داده است. او اعلام کرد که علاوه بر پروژه ساخت فیلم با چت‌بات هوش مصنوعی گِرَاک (Grok)، تا پایان سال آینده نخستین بازی ویدیویی تولیدشده به‌طور کامل با هوش مصنوعی نیز توسط استودیوی xAI عرضه خواهد شد.

هوش مصنوعی در آستانه دگرگون‌کردن یکی از انسانی‌ترین عرصه‌ها، یعنی هنر و روایت‌گری است. شاید نگرانی بازیگران و فیلم‌سازان از جایگزینی ماشین‌ها منطقی باشد، اما در نهایت همان‌طور که جیمز کامرون اشاره می‌کند، آینده به کسانی تعلق دارد که این ابزار را در خدمت خلاقیت خود بگیرند، نه کسانی که از آن بگریزند. اگر هنرمندان بیاموزند چگونه با هوش مصنوعی همکاری کنند، می‌توان شاهد تولد گونه‌ای جدید از سینما بود — سینمایی که مرز میان تخیل انسان و توان محاسباتی ماشین را از میان برمی‌دارد.