AMD با معرفی تراشههای سری رایزن AI 300، قابلیت جدیدی به نام (حافظه گرافیکی متغیر) (VGM) ارائه کرده است. این ویژگی به کاربران لپتاپهایی که از پردازندههای جدید این شرکت استفاده میکنند، امکان میدهد با یک کلیک بخشی از حافظه رم خود را به پردازنده گرافیکی اختصاص دهند تا تجربه بهتری در بازیها داشته باشند.
حافظه گرافیکی متغیر AMD چیست و چه کاربردی دارد؟
در یک پست وبلاگی، AMD از ویژگی حافظه گرافیکی متغیر (VGM) رونمایی کرد که میتواند نرخ فریم بازیها را در دستگاههای دارای پردازندههای جدید این شرکت افزایش دهد. با این قابلیت، گیمرها میتوانند بدون نیاز به تنظیمات پیچیده، بخشی از حافظه رم دستگاه خود را به پردازنده گرافیکی اختصاص دهند. این ویژگی از طریق اپلیکیشن دسکتاپ آدرنالین در دستگاههای دارای پردازنده سری رایزن AI 300 در دسترس است و تنها با یک کلیک فعال میشود.
طبق اعلام AMD، کاربران میتوانند تا ۷۵ درصد از حافظه رم لپتاپ یا کامپیوتر خود را به حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی تبدیل کنند، البته این میزان به مقدار رم کلی دستگاه بستگی دارد. همچنین، حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه باید برای پردازنده اصلی باقی بماند. برای مثال، اگر دستگاهی دارای ۳۲ گیگابایت رم باشد، میتوان ۸ گیگابایت از آن را به پردازشهای گرافیکی اختصاص داد.
قابلیت حافظه گرافیکی متغیر AMD نوآوری مفیدی است که بهخصوص برای گیمرها و کاربرانی که نیاز به عملکرد گرافیکی بالا دارند، جذاب خواهد بود. این ویژگی به کاربران اجازه میدهد که بدون نیاز به سختافزار گرافیکی مستقل، عملکرد گرافیکی دستگاه خود را با تنظیم سادهای بهبود بخشند. این نوآوری همچنین میتواند برای لپتاپهای با منابع محدود، گزینهای مناسب باشد. با این حال، محدودیتهای مربوط به میزان حافظه رم و نیاز به حداقل ۱۶ گیگابایت رم برای پردازنده اصلی میتواند برای برخی دستگاهها چالشبرانگیز باشد.
ویژگی حافظه گرافیکی متغیر (VGM) میتواند برای کاربرانی که از دستگاههایی با پردازنده گرافیکی بدون حافظه اختصاصی استفاده میکنند، بسیار مفید باشد. AMD اعلام کرده که این قابلیت در حال حاضر تنها برای لپتاپهای سری Strix Point با پردازندههای رایزن AI 300 در دسترس است و دیگر دستگاهها مانند مینی کامپیوترهای مبتنی بر این پلتفرم هنوز از این ویژگی بهرهمند نیستند. با این حال، انتظار میرود که این قابلیت در آینده نزدیک برای سایر محصولات دارای پردازندههای AMD نیز عرضه شود.
ایده ای جذاب برای بازی های گرافیکی سنگین
بر اساس گزارش The Verge، عملکرد قابلیت VGM در بازیهای مختلف متفاوت است و نمیتوان انتظار بهبود یکسانی در تمامی عناوین داشت. به عنوان مثال، برخی بازیها مانند Alan Wake 2 به حداقل ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی نیاز دارند و در صورت عدم تأمین این مقدار، کاربران با پیغامهای خطا مواجه میشوند. همین امر باعث شده که دارندگان کنسولهای بازی دستی مانند استیم دک، ایسوس ROG Ally و لنوو Legion Go در اجرای بازیها با مشکلاتی روبرو شوند و مجبور به تنظیم دستی دستگاههای خود شوند. ویژگی جدید پردازندههای AMD میتواند این مشکل را حل کند، اگرچه هنوز خبری از پشتیبانی آن در کنسولهای بازی دستی منتشر نشده است. جدول دادهها نشان میدهد که برخی بازیها مانند Control با افزایش حافظه گرافیکی بهبود قابل توجهی در عملکرد داشتهاند، در حالی که در برخی دیگر نرخ فریم ثابت مانده یا حتی کاهش یافته است.
قابلیت حافظه گرافیکی متغیر AMD قدمی رو به جلو برای بهبود تجربه کاربران در بازیها، بهویژه آنهایی که از پردازندههای بدون حافظه گرافیکی مستقل استفاده میکنند، محسوب میشود. با این حال، تفاوت عملکرد در بازیهای مختلف نشان میدهد که این ویژگی هنوز به بهینهسازی بیشتری نیاز دارد. همچنین، عدم پشتیبانی از کنسولهای بازی دستی ممکن است برای بسیاری از کاربران ناامیدکننده باشد. اگر AMD بتواند این قابلیت را به دستگاههای بیشتری ارائه دهد و مشکلات عملکردی را بهبود بخشد، VGM میتواند تحولی بزرگ در افزایش عملکرد گرافیکی دستگاههای میانرده و پایینرده ایجاد کند.