آمریکا در حال بررسی سخت‌تر کردن قوانین صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی

مذاکرات درباره این موضوع همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد.


avatar
زهرا‍ واقفی
30 مهر 1403 | 3 دقیقه مطالعه

آمریکا در حال بررسی سخت‌تر کردن قوانین صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی

مقامات دولت بایدن در حال مذاکره درباره اعمال محدودیت‌های جدیدی برای فروش تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته به برخی کشورها هستند. اگر این قوانین تصویب شوند، شرکت‌های بزرگی مانند انویدیا و AMD دیگر قادر نخواهند بود تراشه‌های هوش مصنوعی خود را به‌صورت گسترده به این کشورها صادر کنند. این محدودیت‌ها می‌تواند توانایی این کشورها در توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی را تحت تأثیر قرار دهد. براساس گزارش بلومبرگ، هدف این اقدام حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده است و با تعیین سقف مجوزهای صادراتی برای کشورهایی خاص به‌ویژه در حاشیه خلیج فارس، به‌طور خاص کشورهایی که به دنبال ایجاد مراکز داده هوش مصنوعی هستند و از نظر مالی مشکلی در تأمین هزینه‌ها ندارند، اعمال می‌شود.

 با اینکه مذاکرات همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد، ولی توجه ویژه‌ای به امارات متحده عربی و عربستان سعودی شده است. وزارت بازرگانی آمریکا نیز ماه گذشته این مقررات را معرفی کرده و وعده داده که قوانین بیشتری در این خصوص در راه است. این رویکرد ایالات متحده برای محدود کردن صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی، از یک طرف در راستای حفظ امنیت ملی کشور است و از طرف دیگر نشان‌دهنده رقابت ژئوپلیتیکی و فناورانه‌ای است که در عصر نوین شکل گرفته. در دنیایی که فناوری‌های پیشرفته، مانند هوش مصنوعی، به عنوان ابزارهای قدرتمند در بسیاری از زمینه‌ها محسوب می‌شوند، کنترل بر منابع حیاتی این فناوری‌ها اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. با وجود اینکه این اقدام برای آمریکا یک مزیت استراتژیک به همراه دارد، اما ممکن است در بلندمدت بر بازار جهانی هوش مصنوعی تأثیر منفی بگذارد و برخی کشورها را به سمت تأمین منابع از کشورهای دیگر سوق دهد.

محدودیت صادرات تراشه هوش مصنوعی

دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا، که مسئولیت نظارت بر کنترل صادرات را بر عهده دارد، تاکنون از اظهار نظر در مورد محدودیت‌های احتمالی صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی خودداری کرده است. شرکت‌های انویدیا، AMD، و اینتل نیز، که در زمینه تولید تراشه‌های هوش مصنوعی نقش کلیدی ایفا می‌کنند، هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز از ارائه جزئیات بیشتر در این باره سر باز زده، اما به بیانیه مشترکی که اخیراً میان آمریکا و امارات در خصوص هوش مصنوعی منتشر شده، اشاره کرده است. در این بیانیه، هر دو کشور بر «پتانسیل عظیم هوش مصنوعی» تأکید کرده‌اند و همچنین به «چالش‌ها و خطرات مرتبط با این فناوری نوظهور» و «اهمیت حیاتی تدابیر ایمنی» اذعان داشته‌اند.

با توجه به اینکه واشنگتن به شدت بر خطرات امنیتی جهانی هوش مصنوعی متمرکز است، به نظر می‌رسد نگرانی اصلی آن‌ها ناشی از تهدیدات کشورهایی مانند چین باشد. تاکنون، دولت بایدن صادرات تراشه‌های پیشرفته انویدیا و AMD را به بیش از ۴۰ کشور در خاورمیانه، آفریقا و آسیا به دلیل ترس از دسترسی چین به این فناوری محدود کرده است.

تمام حقوق مالکیت معنوی این وب‌سایت به فروشگاه کارت آنلاین تعلق دارد