ظرفیت ناامیدکننده باتری آیفون 17 ایر؛ طراحی ظریف، توان پایین

بر اساس گزارش‌های تازه، اپل قصد دارد در مدل جدید و فوق‌باریک خود، آیفون 17 ایر، از باتری‌ای با ظرفیت کمتر از 3000 میلی‌آمپرساعت استفاده کند. این مدل که جایگزین نسخه‌های پلاس خواهد شد، تنها 5.5 میلی‌متر ضخامت و وزنی حدود 145 گرم دارد. در حالی که این طراحی نازک‌، جذابیت ظاهری دستگاه را افزایش […]


avatar
سجاد نوری
28 اردیبهشت 1404 | 3 دقیقه مطالعه
ظرفیت ناامیدکننده باتری آیفون 17 ایر؛ طراحی ظریف، توان پایین

بر اساس گزارش‌های تازه، اپل قصد دارد در مدل جدید و فوق‌باریک خود، آیفون 17 ایر، از باتری‌ای با ظرفیت کمتر از 3000 میلی‌آمپرساعت استفاده کند. این مدل که جایگزین نسخه‌های پلاس خواهد شد، تنها 5.5 میلی‌متر ضخامت و وزنی حدود 145 گرم دارد. در حالی که این طراحی نازک‌، جذابیت ظاهری دستگاه را افزایش داده، اما به قیمت کاهش محسوس ظرفیت باتری تمام شده است.

گزارش منتشرشده از منبع کره‌ای yeux1122 حاکی است نسخه نهایی آماده تولید آیفون 17 ایر تنها یک باتری 2800 میلی‌آمپرساعتی خواهد داشت. این میزان حتی از باتری آیفون X در سال 2017 هم کمتر است. مقایسه این عدد با باتری 3561 میلی‌آمپرساعتی آیفون 16 و باتری 3900 میلی‌آمپرساعتی گلکسی S25 اج، تفاوت قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و نگرانی‌هایی درباره عملکرد شارژدهی این مدل به‌وجود آورده است.

اپل در مسیر طراحی محصولات نازک‌تر، ظاهراً بار دیگر مصرف انرژی را فدای زیبایی کرده است. هرچند سبک‌تر بودن دستگاه می‌تواند تجربه کاربری بهتری در حمل‌ونقل روزمره ایجاد کند، اما کاهش محسوس ظرفیت باتری در دورانی که کاربران به استفاده مداوم از گوشی وابسته‌اند، می‌تواند نقطه ضعف جدی باشد. اگر اپل نتواند با بهینه‌سازی نرم‌افزاری یا فناوری‌های جدید، شارژدهی مناسبی ارائه دهد، ممکن است این مدل با استقبال سردی روبه‌رو شود؛ به‌ویژه در مقایسه با رقبای اندرویدی که باتری‌هایی با ظرفیت و دوام بیشتر ارائه می‌کنند.

چالش شارژدهی در آیفون 17 ایر؛ نازکی جذاب، اما به چه قیمتی؟

برخی منابع امیدوارند اپل بتواند با بهره‌گیری از باتری‌های پیشرفته‌ی سیلیکون-کربن یا با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای مدیریت بهتر مصرف انرژی، ضعف ظرفیت پایین باتری آیفون 17 ایر را جبران کند. اما تا این لحظه هیچ نشانه‌ای از عملی‌شدن این فناوری‌ها در نسخه نهایی دستگاه دیده نمی‌شود. حتی گزارش‌هایی منتشر شده که از احتمال عرضه‌ی یک قاب باتری اختصاصی برای این مدل خبر می‌دهند؛ راه‌حلی که کاربران باید جداگانه تهیه‌اش کنند تا طول عمر شارژ دستگاه افزایش یابد.

در آزمایش‌های داخلی اپل، مشخص شده آیفون 17 ایر تنها در ۶ تا ۷ مورد از هر ۱۰ بار شارژ، توانسته یک روز کامل دوام بیاورد. این در حالی است که دیگر مدل‌های آیفون در شرایط مشابه، ۸ تا ۹ بار چنین عملکردی داشته‌اند. همچنین گزارش شده اپل همکاری‌هایی با تأمین‌کنندگان باتری آغاز کرده تا سلول‌های سیلیکونی جدیدی توسعه یابد که بدون افزایش ضخامت، ظرفیت بالاتری ارائه دهند. با این حال، این فناوری تا پایان امسال به خط تولید آیفون نخواهد رسید.

آیفون 17 ایر با طراحی سبک و فوق‌باریکش، وعده‌ای برای آینده‌ای ظریف‌تر در صنعت موبایل است. اما اگر مسئله باتری به‌درستی مدیریت نشود، ممکن است این ویژگی به نقطه ضعف بزرگی تبدیل شود.

اپل همیشه در طراحی و نوآوری‌های ظاهری پیشتاز بوده، اما تجربه نشان داده که کاربر امروزی بیش از هر چیز به دوام شارژ و عملکرد پایدار نیاز دارد. اگر آیفون 17 ایر نتواند یک روز کامل شارژدهی را تضمین کند، هر چقدر هم که زیبا و سبک باشد، در رقابت با مدل‌هایی مانند گلکسی S25 اج با باتری‌های پرظرفیت‌تر عقب خواهد ماند. اپل باید تصمیم بگیرد که آیا رضایت کاربران روزمره را در اولویت قرار می‌دهد یا همچنان طراحی باریک را قربانی عملکرد می‌کند.

ثبت دیدگاه شما
دیدگاهی یافت نشد