معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید ویندوز 11

مایکروسافت از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای ویندوز 11 در دستگاه‌های مجهز به “کوپایلت پلاس” پرده برداشت.


avatar
زهرا‍ واقفی
14 مهر 1403 | 3 دقیقه مطالعه

معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید ویندوز 11

مایکروسافت امروز علاوه بر معرفی نسخه به‌روز شده‌ی هوش مصنوعی “کوپایلت”، از مجموعه‌ای جدید از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای ویندوز 11 در دستگاه‌های مجهز به “کوپایلت پلاس” پرده برداشت. همچنین این شرکت اعلام کرد که آپدیت عمومی ویندوز 11 با نسخه 24H2 به‌زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. یکی از ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی ویندوز 11 با نام “Click to Do” معرفی شده است که با فشردن کلید ویندوز و کلیک ماوس فعال می‌شود. این قابلیت به‌طور خودکار محتوای صفحه را اسکن کرده و میانبرهای متعددی مانند جستجوی بصری از طریق بینگ، حذف یا محوسازی پس‌زمینه تصاویر، دستیار خرید و موارد دیگر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نکته جذاب اینجاست که “Click to Do” با هر برنامه و صفحه‌ای سازگار است و می‌تواند کار را برای کاربران بسیار ساده‌تر و سریع‌تر کند.

بخش جستجوی ویندوز مدت‌ها تحت انتقاد شدید کاربران قرار داشت، اما اکنون مایکروسافت با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به بهبود این بخش پرداخته است. نسخه به‌روزشده جستجو به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به دانستن نام فایل‌ها و با استفاده از زبان طبیعی به جستجو بپردازند. این سیستم همچنین توانایی تشخیص اشتباهات تایپی و جستجوی اشیا در تصاویر را دارد. ابتدا، این قابلیت‌ها در بخش فایل اکسپلورر ارائه خواهند شد، اما مایکروسافت قصد دارد آن‌ها را به Windows Search و Settings Search نیز اضافه کند. این ویژگی در جستجوی تنظیمات، کاربران را قادر می‌سازد تا با استفاده از زبان طبیعی به گزینه‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

یکی دیگر از امکانات جذاب، قابلیت Super Resolution در اپلیکیشن Photos است که به کاربران اجازه می‌دهد کیفیت تصاویر کم‌وضوح خود را تا هشت برابر افزایش دهند. این اپ همچنین به کاربران امکان می‌دهد شدت ارتقای کیفیت را تنظیم کرده و نتیجه را با فایل اصلی مقایسه کنند. مایکروسافت با بهره‌گیری از واحدهای پردازش عصبی این فرایند را در عرض چند ثانیه انجام می‌دهد. همچنین اپلیکیشن Paint نیز از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شده است. این برنامه اکنون از امکاناتی مانند Generative Fill و پاک‌سازی هوشمند برخوردار است، به‌طوری که کاربران می‌توانند دور یک سوژه را علامت بزنند و آن را حذف کنند یا محتوای جدیدی به تصاویر اضافه کنند.

نکته قابل توجه این است که تمام این ویژگی‌های هوش مصنوعی تنها در کامپیوترهای مجهز به کوپایلت پلاس و پردازنده‌های منتخب کوالکام، اینتل و AMD قابل استفاده خواهند بود. عرضه عمومی این امکانات نیز در ماه نوامبر انجام خواهد شد. مایکروسافت با بهبود بخش جستجو و اضافه کردن قابلیت‌های هوش مصنوعی به برنامه‌هایی مانند Photos و Paint، تجربه کاربری را به سطح جدیدی ارتقا داده است. توانایی جستجو با زبان طبیعی، تشخیص اشتباهات تایپی و افزایش کیفیت تصاویر با سرعت بالا، نشان‌دهنده تلاش مایکروسافت برای تسهیل زندگی دیجیتال کاربران است. با این حال، محدودیت این ویژگی‌ها به کامپیوترهای کوپایلت پلاس، ممکن است برای برخی از کاربران چالش‌برانگیز باشد و نیاز به ارتقای سخت‌افزار را الزامی کند.

تمام حقوق مالکیت معنوی این وب‌سایت به فروشگاه کارت آنلاین تعلق دارد