همه چیز درباره پردازنده‌ های پیشرفته سری Lunar Lake اینتل

معماری جدید اینتل تقریباً طراحی CPUهای نسل قبلی لپ‌تاپ‌ها را به‌کلی دگرگون کرده است.


avatar
زهرا‍ واقفی
14 مهر 1403 | 3 دقیقه مطالعه

همه چیز درباره پردازنده‌های پیشرفته سری Lunar Lake اینتل

مدتی پیش، مدیران اینتل در کنفرانس IFA از پردازنده‌های لپ‌تاپ Core Ultra 200V Lunar Lake رونمایی کردند و به‌طور جدی از این پردازنده‌ها دفاع کردند. در این مقاله به‌طور کامل با ویژگی‌ها و قابلیت‌های این پردازنده‌ها آشنا خواهیم شد. تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای در IFA به بررسی لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های Core Ultra 200V Lunar Lake پرداختند و نتایج یافته‌های خود را در چند جلسه سخنرانی و پرسش‌وپاسخ ارائه کردند. اینتل وعده‌های شگفت‌انگیزی در مورد این پردازنده‌ها مطرح کرده است؛ وعده‌هایی که به قدری بلندپروازانه هستند که حتی رقبایی مانند کوالکام به سرعت به نقد برخی از مقایسه‌ها و ارزیابی‌ها پرداختند. در این مقاله، قصد داریم هر آنچه را که درباره پردازنده‌های Lunar Lake می‌دانیم، بیان کنیم.

رونمایی اینتل از پردازنده‌های Lunar Lake Core Ultra در کنفرانس IFA نه‌تنها نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل‌توجه در تکنولوژی لپ‌تاپ‌ ها است، بلکه رقابت فزاینده‌ای را در صنعت سخت‌افزار ایجاد می‌کند. وعده‌های جاه‌طلبانه اینتل درباره این پردازنده‌ها می‌تواند به تحولاتی چشمگیر در عملکرد و کارایی لپ‌تاپ‌ها منجر شود، اما به‌نظر می‌رسد که این ادعاها نیاز به بررسی‌های دقیق‌تر و مستقل دارند. این موضوع نه‌تنها به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود، بلکه می‌تواند به ایجاد استانداردهای بالاتری در صنعت فناوری کمک کند. شرکت اینتل یکی از بزرگترین تولید کننده های فناوری های سخت افزاری می باشد که شرکت های بسیاری از محصولات آن استفاده می کنند. از جمله آنان شرکت ایسوس می باشد که لپ تاپ های مختلفی مانند لپ‌تاپ VivoBook X1504VA می باشد.

شیوه طراحی

معماری جدید اینتل تقریباً طراحی CPUهای نسل قبلی لپ‌تاپ‌ها را به‌کلی دگرگون کرده است. فناوری چندرشته‌ای (Hyperthreading) حذف شده و به‌جای آن از یک طراحی هشت‌هسته‌ای تک‌رشته‌ای استفاده شده که شامل ۴ هسته قدرتمند و ۴ هسته کم‌مصرف است. با این وجود، بخش‌های مختلف تراشه بازطراحی و بهینه‌سازی شده‌اند تا انتقال داده‌ها میان هسته‌های کم‌مصرف Skymont E و هسته‌های قدرتمند Lion Cove P در سری Lunar Lake بهبود یابد. یکی از این بخش‌های بازطراحی‌شده، شبکه داخلی تراشه است که با کاهش تأخیر، توانسته زمان انتقال داده بین حافظه سیستم و هسته‌ها را تا ۴۰ درصد نسبت به پردازنده‌های Core Ultra 100 Meteor Lake کاهش دهد. همچنین، این پردازنده‌ها به لطف فناوری Intel Thread Director از قابلیت زمان‌بندی پویا و بهینه‌تری برخوردارند. این تغییرات باعث شده‌اند که کارایی چهار هسته E-Core Core Ultra 200V بیش از ۶۸ درصد در دستورالعمل‌ها در هر کلاک (IPC) بهبود یابد و عملکرد هسته‌های P نیز بیش از ۱۴ درصد افزایش یابد. در نهایت، این تغییرات منجر به سه برابر شدن توان پردازشی هر رشته نسبت به تراشه‌های نسل قبلی Meteor Lake شده است.

اینتل در مورد موتور گرافیکی Arc Battlemage در پردازنده‌های Lunar Lake ادعاهای جسورانه‌ای مطرح کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که عملکرد این موتور گرافیکی در مقایسه با محصولات مشابه، از جمله رقبای اصلی آن یعنی AMD که در حوزه گرافیک ادغام‌شده پیشرو است، برتری دارد. به گفته اینتل، موتور گرافیکی Arc Battlemage تا ۶۸ درصد نسبت به Qualcomm Snapdragon X Elite و بیش از ۱۶ درصد نسبت به تراشه‌های جدید Ryzen AI 370HX شرکت AMD عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، اینتل با معرفی موتور عصبی جدید خود که قادر به انجام ۴۸ تریلیون محاسبه در ثانیه است، توانسته فاصله خود را در زمینه پردازش شبکه‌های عصبی با رقبایش کاهش دهد. این موتور عصبی می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در کامپیوترهای Copilot+ PC مایکروسافت باشد، و نویدبخش پیشرفت‌های چشمگیری در هوش مصنوعی کامپیوترهای شخصی است.

تمام حقوق مالکیت معنوی این وب‌سایت به فروشگاه کارت آنلاین تعلق دارد