در این تحقیق، کودکان به گروههای مختلفی تقسیم شدند و فیلمهایی از رباتها و انسانها به آنها نشان داده شد. در این ویدیوها، رباتها و انسانها در حال برچسبگذاری اشیاء مختلف بودند. کودکان با برخی از این اشیاء آشنا بودند و همچنین اشیاء جدیدی نیز به آنها نمایش داده شد.
برای بررسی میزان اعتماد کودکان به انسانها و رباتها، در برخی از قسمتهای ویدیوها، اشیاء بهطور نادرست توسط انسان و ربات نامگذاری شدهاند. بهعنوان مثال، هنگام نمایش یک بشقاب، نام قاشق نمایش داده شده است. با این آزمایش، محققان سعی داشتند تا درک کنند که کودکان به چه کسی بیشتر اعتماد میکنند.
در حالی که در ویدیوها تلاش شده تا قابلیتهای انسان و ربات بهطور مساوی قابل اعتماد نمایش داده شود، اما نتایج نشان داد که کودکان بیشتر تمایل داشتند تا نام اشیاء جدید را از رباتها بپرسند و برچسبهای آنها را دقیقتر بدانند. این نتایج نشان میدهد که کودکان به رباتها اعتماد بیشتری دارند.
ایده جایگزین کردن معلمان با ربات ها در آینده
کودکان علاوه بر اینکه به رباتها اعتماد بیشتری دارند، تمایل دارند اسرار خود را با آنها در میان بگذارند و با آنها دوست شوند. همچنین، ایده جایگزینی معلمان با رباتها برای آنها جذاب است.
تحقیق همچنین چند نکته قابلتوجه دیگر را نشان میدهد. بهعنوان مثال، کودکان بزرگتر به انسانها اعتماد بیشتری داشتند نسبت به کودکان کوچکتر، اما این اعتماد فقط زمانی وجود داشت که رباتها بهعنوان موجوداتی غیرقابل اعتماد نمایش داده شده بودند.
در نهایت، نتایج این تحقیق که در مجله Computers in Human Behavior منتشر شده، نشان میدهد که کودکان اعتقاد دارند رباتها قابل اعتمادتر از انسانها هستند.
پیشنهاد مطالعه: تحلیلهای مالی هوش مصنوعی بهتر از انسان است.