سامسونگ در مسیر توسعه فناوری نمایشگرهای تاشو، یک گام دیگر به جلو برداشته است. گزارشها نشان میدهند که این شرکت قصد دارد در سال جاری اولین دستگاه دوتاشوی خود را معرفی کند. این محصول که در سری گلکسی تاشو قرار میگیرد، از دو لولای داخلی بهره میبرد و از لحاظ طراحی، شباهت زیادی به کانسپت Flex G دارد که پیشتر سامسونگ آن را معرفی کرده بود. این شرکت در نمایشگاه MWC 2025 بار دیگر این طرح را به نمایش گذاشته است، اما این تنها نوآوری جالبتوجه غرفه سامسونگ نیست.
براساس گزارش Android Authority، سامسونگ علاوه بر مدلهای مفهومی Flex G و Flex S، از یک نمایشگر تاشوی جدید با نام Asymmetric Flip پردهبرداری کرده است. این مدل از نظر طراحی، شباهتهایی با سری گلکسی زد فلیپ دارد اما تفاوت کلیدی آن در مکانیزم لولاها است. برخلاف مدلهای قبلی، دو لولای داخلی این دستگاه در فواصلی نامتقارن از لبههای بالا و پایین قرار گرفتهاند که باعث میشود هنگام بسته شدن، بخشی از نمایشگر همچنان قابل مشاهده باشد.
سامسونگ بار دیگر نشان داده که در زمینه نمایشگرهای تاشو، خلاقیت و نوآوری را در اولویت قرار داده است. ایده طراحی نامتقارن در Asymmetric Flip میتواند تجربه کاربری جدیدی را به همراه داشته باشد، بهویژه برای کاربردهایی مانند نمایش اعلانها یا کنترل موسیقی بدون نیاز به باز کردن کامل دستگاه. با این حال، چالشهایی مانند استحکام لولاها و دوام نمایشگر همچنان دغدغههای مهمی هستند که باید در نسخه نهایی محصول به آنها پرداخته شود.
سامسونگ و نمایشگرهای تاشو؛ نوآوری یا صرفاً یک آزمایش؟

یکی از جدیدترین ایدههای سامسونگ، نمایشگر Asymmetric Flip است که بدون کاور بیرونی طراحی شده و احتمال میرود بخش نمایانشده آن، وظیفه صفحهنمایش همیشه روشن را بر عهده بگیرد. بااینحال، هنوز مشخص نیست که این طراحی چه مزیتی نسبت به سری گلکسی زد فلیپ دارد و سامسونگ دقیقاً به دنبال چه هدفی با این تغییر است.
در کنار این محصول، سامسونگ یک کنسول بازی دستی تاشو را نیز در MWC 2025 به نمایش گذاشته که به نظر کاربردیتر از مدل Asymmetric Flip میرسد. طراحی آن شباهت زیادی به نینتندو سوییچ دارد اما یک لولای تاشو در وسط نمایشگرش تعبیه شده که امکان تا شدن کنسول را فراهم میکند. همچنین، جویاستیکهای کنسول بهگونهای طراحی شدهاند که هنگام بستهشدن درون پدهای دایرهای مخصوص خود قرار بگیرند.
اگرچه سامسونگ در زمینه نمایشگرهای تاشو همواره نوآور بوده، اما برخی از این طراحیها هنوز دلیل روشنی برای برتری نسبت به مدلهای قبلی ندارند. برای مثال، Asymmetric Flip ایده جدیدی است اما مزیت رقابتی خاصی ارائه نمیدهد. در مقابل، کنسول گیمینگ تاشو پتانسیل بیشتری برای موفقیت دارد، اما چالشهایی مانند چینخوردگی نمایشگر و نیاز به افزایش ضخامت دستگاه برای بهبود ارگونومی و ظرفیت باتری باید حل شوند. اگر سامسونگ بتواند این مشکلات را برطرف کند، این کنسول میتواند یک تحول بزرگ در دنیای گیمینگ ایجاد کند.