بهترین لپ تاپ های گیمینگ | راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

این مقاله با ارائه اطلاعات جامع و کامل درباره فاکتورهای مهمی که برای انتخاب بهترین لپ تاپ گیمینگ لازم است، به کاربران کمک می‌کند تا تصمیم بهتری در خرید خود بگیرند. با در نظر گرفتن نکاتی از جمله انتخاب بهترین کارت گرافیک، نوع و رزولوشن نمایشگر، ویژگی‌هایی مانند DLSS و Ray Tracing، و موارد دیگر، […]


avatar
شهاب زهرائی
06 شهریور 1403 | 15 دقیقه مطالعه

خرید لپ تاپ گیمینگ | راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ

این مقاله با ارائه اطلاعات جامع و کامل درباره فاکتورهای مهمی که برای انتخاب بهترین لپ تاپ گیمینگ لازم است، به کاربران کمک می‌کند تا تصمیم بهتری در خرید خود بگیرند. با در نظر گرفتن نکاتی از جمله انتخاب بهترین کارت گرافیک، نوع و رزولوشن نمایشگر، ویژگی‌هایی مانند DLSS و Ray Tracing، و موارد دیگر، این مقاله به گیمرها کمک می‌کند تا لپ تاپی را که بهترین تجربه بازی را برای آن‌ها فراهم می‌کند، انتخاب کنند.

سبستم عامل لپ تاپ گیمینگ

سیستم عامل

برای گیمر ها سیستم عامل اهمیت بسیار زیادی در تجربه کاربری دارد، به ویژه در زمینه بازی‌های ویدیویی این موضوع اهمیت دو چندان پیدا خواهد کرد. در این خصوص، ویندوز بدون شک به عنوان یکی از پر استفاده‌ترین و استانداردترین سیستم‌های عامل برای بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. اکثر بازی‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با بازی‌های ویدیویی ابتدا برای ویندوز عرضه می‌شوند و به‌طور کلی سازگاری بهتری با این سیستم عامل دارند.

در مورد لینوکس، این سیستم عامل معمولاً مورد توجه گیمرهای حرفه‌ای یا علاقه‌مندان به سفارشی‌سازی و بهینه‌سازی است. اگرچه تعداد بازی‌هایی که مستقیماً برای لینوکس توسعه یافته باشند عمدتاً کمتر است، اما وجود پروژه‌هایی مانند Proton و Steam Play امکان اجرای بازی‌های ویندوزی در لینوکس را فراهم کرده است.

همچنین انتخاب سیستم عامل به نیازها و تجربه کاربری مخصوص هر فرد بستگی دارد و باید با ملاحظه و انتخاب شخصی صورت گیرد. سیستم عامل مک اختصاصی برای لپ تاپ‌ها و دستگاه‌های اپل است که به ظاهر ساده‌ای معروف است و با این حال، تعداد زیادی از کاربران را به سمت خود جلب کرده است. با این حال، برای گیمرها باید توجه داشت که تجربه بازی‌ها روی لپ تاپ‌های مک به اندازه محصولات دارای سیستم عامل ویندوز نیست.

به طور کلی، قطعات استفاده شده در مک‌ها برای تجربه بازی‌های ویدیویی طراحی نشده‌اند و می‌توان گفت که این دستگاه‌ها برای بازی کردن مناسب نیستند. اگرچه برخی از بازی‌ها مانند Cuphead، League of Legends و Minecraft: Java Edition قابل اجرا روی مک هستند، اما برای تجربه بازی کردن دیگر آثار ممکن است به مشکل بخورید.

پردازنده لپ تاپ گیمینگ

پردازنده لپ تاپ گیمینگ

به عنوان مغز اصلی لپ تاپ، پردازنده نقش بسیار مهمی در عملکرد و عملیات دستگاه ایفا می‌کند. اگر قصد خرید یکی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ سال 2024 را دارید و تمایل دارید هزینه مناسبی را صرف کنید، بهتر است به دنبال یک پردازنده سریع‌تر بروید که قادر به انجام عملیات پردازشی سریع و موثر باشد.

شرکت‌های اینتل و AMD به عنوان پیشگامان در زمینه تولید پردازنده‌های مرکزی، هر ساله محصولات جدیدی را معرفی می‌کنند که از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته استفاده می‌کنند. این محصولات بر اساس نسل‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند و نسل‌های جدیدتر از تکنولوژی‌های به‌روزتری بهره می‌برند که سرعت و عملکرد بیشتری را فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال، پردازنده Core i7 11800H از نسل 11 نسبت به Core i7 6700K از نسل 6 سرعت بیشتری دارد. بنابراین، اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ مناسب تهیه کنید، بهتر است به دنبال لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های از نسل جدید بروید. در این صورت، عمر مفید CPU لپ‌تاپ شما بیشتر خواهد بود و نیازی به تعویض دستگاه خود پس از چند سال استفاده نخواهید داشت.

Clock Speed

در هنگام خرید لپ تاپ، یکی از موارد حیاتی که باید به آن توجه کنید، سرعت اجرای پردازنده یا Clock Speed است Clock Speed به معنای سرعتی است که یک پردازنده می‌تواند دستورات را به صورت همزمان اجرا کند. این معیار به واحد گیگاهرتز (GHz) اندازه‌گیری می‌شود و به عبارت دیگر، این مقدار نشان دهنده تعداد سیکل‌های پردازشی در یک ثانیه است.

برای مثال اگر پردازنده‌ای با Clock Speed 3.5 گیگاهرتز داشته باشید، به این معناست که می‌تواند 3.2 میلیارد سیکل پردازشی را در هر ثانیه انجام دهد. با این حال، با ورود پردازنده‌های جدید، تنها توجه به Clock Speed کافی نیست. پردازنده‌های جدید با طراحی و معماری متفاوتی عرضه می‌شوند و ممکن است در برخی موارد یک پردازنده جدید با Clock Speed پایین، از نظر عملکرد، بهتر از یک پردازنده قدیمی با Clock Speed بالا باشد.

برای انتخاب بهترین پردازنده، بهتر است مدل‌های جدید را با نمونه‌های هم نسل خود مقایسه کنید. این معیار نه تنها در عملکرد کلی سیستم، بلکه در اجرای بازی‌های ویدیویی نیز تأثیرگذار است. به طور کلی، هرچه Clock Speed پردازنده در لپ تاپ بالاتر باشد، عملکرد و اجرای بازی‌ها بهتر خواهد بود.

تعداد هسته ها

تعداد هسته‌ها در پردازنده‌ها همانند Clock Speed، یکی از عوامل حیاتی برای عملکرد و کارایی آن‌هاست. هسته‌ها به عنوان واحدهای مجزایی عمل می‌کنند که به پردازنده کمک می‌کنند تا چندین کار را همزمان انجام دهد. این امر زمانی ممکن می‌شود که یک کار سنگین به رشته‌های (Thread) مختلف اختصاص داده شود و هر رشته به هسته‌های مختلف متصل شود.

هرچه کارها سنگین‌تر و پیچیده‌تر باشند، به تعداد هسته‌های بیشتری نیاز خواهد بود تا بتوانید سرعت و عملکرد دلخواه را تجربه کنید. این روزها می‌توانید انواع لپ‌تاپ‌ها را با دو هسته مشاهده کنید که البته برای گیمینگ مناسب نیستند.

بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سال 2024 حداقل دارای ۶ تا ۸ هسته هستند که این موارد برای تجربه بازی‌ها از نظر عملکرد بسیار موثر خواهد بود. از نظر تعداد رشته‌ها نیز باید به گزینه‌هایی با حداقل ۶ تا ۸ رشته روی هر هسته مراجعه کنید تا بهترین عملکرد را در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های خود تجربه کنید.

در افزایش کارایی و سرعت پردازش در لپ‌تاپ‌ها، تکنولوژی Hyper-Threading از شرکت اینتل نقش مهمی ایفا می‌کند. این تکنولوژی به لپ‌تاپ‌ها اجازه می‌دهد تا چندین رشته را به یک هسته مخصوص تخصیص دهند، به این ترتیب تمامی هسته‌ها با همکاری این تکنولوژی می‌توانند به طور همزمان کار کنند و عملکرد بهتری را ارائه دهند.

بنابراین، با استفاده از Hyper-Threading، لپ‌تاپ‌ها قادرند تجربه‌ی بهتری از بازی‌های ویدیویی را ارائه دهند و در عین حال، برای انجام کارهای روزمره نیز عملکرد بهتری ارائه دهند. اکثر بازی‌های مدرن از این فناوری به منظور بهبود عملکرد و افزایش سرعت پردازش استفاده می‌کنند.

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ

کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ

کارت گرافیک یکی از عوامل کلیدی در تجربه بازی‌ها و ارائه تصاویر گرافیکی در لپ‌تاپ‌ها است. این کارت‌ها وظیفه پردازش تصاویر و اجرای عملیات گرافیکی را بر عهده دارند، به طوری که تصاویری با کیفیت و جزئیات بالا ارائه شود و فریم ریت مناسبی برای تجربه بازی فراهم شود. به طور کلی، کارت‌های گرافیک مخصوص بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و توانایی پردازش گرافیکی بالایی دارند که برای گیمرها بسیار حیاتی است.

گرافیک‌های یکپارچه (Integrated)

GPU یکپارچه یا همان APU (Accelerated Processing Unit)، مزایای خود را دارد اما برای کاربرانی که نیاز به عملکرد گرافیکی بالا دارند، کارت‌های گرافیک اختصاصی بهترین گزینه هستند. این کارت‌ها از حافظه مخصوص و پردازش گرافیکی بالاتری برخوردارند که تجربه بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی را بهبود می‌بخشند. بنابراین، اگر قصد دارید بازی‌هایی با گرافیک بالا را اجرا کنید یا به ویرایش ویدیو و تصاویر پرداخته و نیاز به عملکرد گرافیکی بالایی دارید، بهتر است لپ‌تاپ‌هایی با کارت‌های گرافیک اختصاصی را در نظر بگیرید.

گرافیک‌های اختصاصی و مجزا

کارت‌های گرافیک اختصاصی به‌طور مستقل و مجزا از CPU در لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شوند و از حافظه اختصاصی خود یا VRAM برای پردازش تصاویر و گرافیک استفاده می‌کنند. این کارت‌ها معمولاً برای ارائه عملکرد گرافیکی بالا در بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با افزایش رزولوشن تصاویر و نیاز به کیفیت بالاتر در بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی، تعداد و حجم VRAM نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به عنوان مثال، برای تجربه بازی‌های با رزولوشن بالا مانند 4K، نیاز به کارت‌های گرافیکی با حافظه VRAM بیشتری دارید تا از کیفیت بالای تصاویر و فریم‌های برثر استفاده کنید.

در نتیجه، هنگام انتخاب یک لپ‌تاپ گیمینگ، توجه به نوع و مشخصات کارت گرافیک، از جمله حجم VRAM، بسیار مهم است. به این ترتیب می‌توانید لپ‌تاپی را انتخاب کنید که به نیازهای بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی شما پاسخ مناسبی دهد و تجربه‌ی بهتری را برای شما فراهم کند.

رم لپ تاپ گیمینگ

RAM یا Random Access Memory

حافظه RAM یا رم وظیفه نگهداری و اجرای داده‌ها و برنامه‌ها در حین استفاده از کامپیوتر را برعهده دارد. این حافظه کوتاه مدت است که به سرعت بالای خود امکان اجرای چندین پروسه و برنامه را به صورت همزمان فراهم می‌آورد. هنگامی که شما یک برنامه یا بازی را اجرا می‌کنید، داده‌ها و فایل‌های مربوط به آن در حافظه RAM قرار می‌گیرند تا به صورت سریع تر و روان تر توسط پردازنده مرکزی (CPU) پردازش شوند.

اما حافظه هارد (HDD یا SSD) وظیفه ذخیره سازی داده‌ها برای مدت زمان بیشتری را بر عهده دارد، به طوری که اطلاعات و فایل‌هایی که نیاز به دسترسی آن‌ها به صورت مکرر ندارید، بر روی هارد ذخیره می‌شوند تا فضای بیشتری را برای حافظه RAM آزاد کنند. به این ترتیب، هارد و رم با همکاری CPU، امکان اجرای بهتر و روان تر برنامه‌ها و بازی‌ها را فراهم می‌کنند.

چه مقدار رم برای گیمینگ مناسب است؟

توجه به مقدار حافظه RAM در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار حیاتی است، زیرا بازی‌های جدید و پیشرفته نیاز به حافظه بیشتری دارند تا به صورت صحیح اجرا شوند و تجربه‌ی بازی بهتری را فراهم کنند. در حال حاضر، 8 گیگابایت RAM به عنوان حداقل پیشنهادی برای اجرای بازی‌های مدرن محسوب می‌شود، اما برای تجربه‌ی بهتر و اطمینان از عملکرد بهتر، 16 گیگابایت RAM توصیه می‌شود.

از آنجایی که نیازهای بازی‌ها و نرم‌افزارهای دیگر در آینده ممکن است افزایش یابد، داشتن 16 گیگابایت RAM می‌تواند به طور کلی برای کاربران عادی کافی باشد. اما اگر به عنوان یک کاربر حرفه‌ای در زمینه تدوین و ویرایش ویدیو یا سایر فعالیت‌هایی که نیاز به منابع سنگین دارند، فعالیت می‌کنید، انتخاب لپ‌تاپ‌هایی با 32 گیگابایت RAM می‌تواند موردنیاز باشد.

به همین دلیل، در انتخاب لپ‌تاپ برای بازی یا کارهای حرفه‌ای، باید با دقت به مقدار حافظه RAM توجه کنید و بر اساس نیازهای خود تصمیم‌گیری کنید که آیا نیاز به ارتقا به حافظه بیشتر دارید یا خیر. در نهایت، ارتقا به مقدار حافظه RAM در لپ‌تاپ‌ها امکان‌پذیر است، اما معمولاً هزینه و زمان بیشتری نسبت به تهیه یک لپ‌تاپ با حافظه RAM از پیش بزرگتر است.

درست است که بیشتر بازی‌های روز به بیش از 16 گیگابایت رم نیاز ندارند و بسیاری از کاربران ممکن است با داشتن 16 گیگابایت رم به راحتی تجربه‌ی خوبی از بازی‌ها داشته باشند. اما داشتن 32 گیگابایت رم می‌تواند برای برخی از کاربران که در حوزه‌هایی مانند تدوین و ویرایش ویدیو، طراحی سه بعدی یا انیمیشن‌سازی فعالیت می‌کنند، ضروری باشد.

با داشتن 32 گیگابایت رم، این افراد می‌توانند به‌طور همزمان با اجرای نرم‌افزارهای سنگین و انجام فعالیت‌های پرمصرف حافظه، مانند رندرینگ ویدیوها، بدون اینکه نگرانی درباره‌ی کندی یا کاهش کیفیت تجربه خود داشته باشند، فعالیت کنند.

به هر حال، تصمیم نهایی بر اساس نیازها و استفاده‌های شخصی شما باید گرفته شود. اگر فعالیت‌های شما نیاز به منابع سنگین دارد و از یک لپ‌تاپ با حافظه رم بیشتر بهره‌مند می‌شود، پس انتخاب یک لپ‌تاپ با 32 گیگابایت رم می‌تواند تصمیم مناسبی باشد. اما اگر احساس می‌کنید که نیاز به این مقدار حافظه رم ندارید، می‌توانید ابتدا با یک لپ‌تاپ با 16 گیگابایت رم شروع کنید و در صورت لزوم آن را به 32 گیگابایت ارتقا دهید، همانطور که اشاره کردید.

فضای ذخیره سازی هارد لپ تاپ گیمینگ

فضای ذخیره سازی هارد لپ تاپ گیمینگ

در زمان انتخاب بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سال 2024 احتمالا در بخش فضای ذخیره‌سازی به یکی از موارد SSD، HDD یا SSHD یا ترکیبی از آن‌ها برمی‌خورید.

HDD یا Hard Disk Drive

داشتن HDD مزایای زیادی دارد، از جمله ارائه حافظه بسیار زیاد، که ممکن است به مقدار تا 14 ترابایت برسد. این محصولات نسبت به SSDها قیمت کمتری دارند، اما سرعت‌شان نیز پایین‌تر است. همچنین، HDDها نسبت به SSDها چرخه عمر کوتاه‌تری دارند.

SSD یا Solid State Drive

SSDها نوع جدیدی از روش ذخیره‌سازی اطلاعات هستند که با ارائه سرعت بالاتر، هزینه‌ی بسیار زیادی را به دنبال داشته‌اند. این نوع حافظه‌ها مزایای زیادی نسبت به HDDها دارند.

تفاوت اصلی میان آن‌ها در سرعت عملکرد است. یک HDD استاندارد با سرعت خواندن و نوشتن حدوداً 180 مگابایت بر ثانیه را دارد، در حالی که یک SSD با همان حجم می‌تواند این عملیات را با سرعت 550 مگابایت بر ثانیه انجام دهد. این اختلاف سرعت، از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین، SSDها از نظر دوام و ماندگاری نیز بهتر عمل می‌کنند، زیرا دارای کمترین قطعات متحرک هستند.

SSHD یا Solid State Hybrid Drive

یک SSHD ترکیبی از HDD و SSD است. در واقع SSHDها ساخته شدند تا بتوانند سرعت بالایی را در کنار حجم‌های بیشتر ارائه دهند.

حدیدترین لپ تاپ های گیمینگ

جدیدترین لپ تاپ های گیمینگ

در ادامه مطلب راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ، نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از لپ تاپ های گیمینگ موجود در بازار که از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند.

لپ تاپ گیمینگ لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IHU6

لپ تاپ گیمینگ لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IHU6

اگر به دنبال بهترین لپتاپ گیمینگ با قیمت مناسب در بازار 1402 هستید، لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IHU6 I5 16GB 1TB HDD 256GB SSD 11H یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. این لپ تاپ دارای صفحه نمایش 15.6 اینچی با پنل IPS است که قابلیت نمایش محتواهای مختلف از جمله بازی‌های سنگین را با وضوح و رزولوشن 1920×1080 پیکسل دارد.

اگر به دنبال تجربه بازی‌های Full HD با کیفیت هستید و در عین حال می‌خواهید هزینه کمی نسبت به سایر مدل‌ها در بازار پرداخت کنید، این لپ تاپ گیمینگ از لنوو مدل IdeaPad Gaming 3 15IHU6 یک گزینه مناسب است. یکی از مزیت‌های این مدل، وزن کمتر آن نسبت به برخی از مدل‌های دیگر گیمینگ است که حمل آن را آسان‌تر می‌کند.

در زمینه پردازنده مرکزی، این لپ تاپ از پردازنده Intel Core i۵ ۱۱۳۰۰H استفاده می‌کند که به همراه پردازنده گرافیکی GeForce GTX ۱۶۵۰ GDDR۶، تجربه بازی خوبی را برای کاربرانش ارائه می‌دهد. با توجه به این مشخصات، این لپ تاپ قادر است بازی‌های سنگین را با کیفیت خوبی اجرا کند و تجربه بازی حرفه‌ای را برای شما فراهم کند.

به طور تصادفی، این لپ‌تاپ از یک ترکیب موارد داخلی برای بهبود عملکرد و ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. با ظرفیت 16 گیگابایت رم، می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های حافظه‌بر را به طور همزمان اجرا کنید و تجربه بازی روانی را تجربه کنید. همچنین، با حافظه SSD 256 گیگابایت، سرعت بالایی در بارگذاری سیستم عامل و برنامه‌ها، واکنشگرایی بالا در بازی‌ها و ذخیره‌سازی سریع داده‌ها را تجربه خواهید کرد.

حافظه HDD 1 ترابایت هم برای ذخیره‌سازی بلندمدت داده‌ها و فایل‌های حجیم مانند بازی‌ها و فیلم‌ها مناسب است. این ترکیب حافظه‌ها، عملکرد کلی و تجربه بازی شما را بهبود می‌بخشد و از این لحاظ این لپ‌تاپ را به یک گزینه جذاب برای بازی‌های گیمینگ می‌توان تلقی کرد.

لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506HF

لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506HF

این مدل لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس، به نظر می‌رسد یکی از بهترین انتخاب‌های موجود در بازار باشد. با صفحه نمایش 15.6 اینچی و نرخ نوسازی 144 هرتز، تجربه‌ی بازی شما بهبود پیدا می‌کند و از کیفیت تصویری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همچنین، کیفیت FullHD صفحه نمایش این لپ‌تاپ، به همراه قدرت پردازشی مناسب، تجربه‌ی بازی روان و لذت‌بخشی را برای کاربران فراهم می‌کند.

با صفحه نمایش مات 15.6 اینچی و نرخ نوسازی 144 هرتز، لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506HF به شما امکان می‌دهد با سرعت مناسب و کیفیت بالا، انواع برنامه‌ها و بازی‌ها را تجربه کنید. کیفیت FullHD این صفحه نمایش، همراه با قدرت پردازشی مناسب، از تجربه‌ی بازی لذت‌بخش و پرطرفداری برای کاربران اطمینان می‌دهد.

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506HF-HN014 با پردازنده مرکزی Core i5 11400H و پردازنده گرافیکی GeForce RTX 2050 به شما امکان می‌دهد با خیالی آسوده به بازی‌های آنلاین یا آفلاین بپردازید.

این لپ تاپ دارای 512 گیگابایت حافظه SSD و 16 گیگابایت رم است که باعث ارائه‌ی ظرفیت خوبی برای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌شود. در کل، اگر به محصولات ایسوس علاقه‌مند هستید و همچنین قیمت برای شما اهمیت دارد، می‌توانید به خرید این لپ تاپ فکر کنید و از سایت تکنولایف برای این منظور استفاده کنید.

لپ تاپ لنوو Legion Pro 5

لپ تاپ لنوو Legion Pro 5

لپ تاپ Legion Pro 5 از برند معتبر لنوو یکی از جدیدترین محصولات در دسته‌ی لپ تاپ‌های گیمینگ است که از سری Legion 5 ارائه شده است. این لپ تاپ دارای یک نمایشگر ۱۶ اینچی با پنل IPS و وضوح تصویر ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۶۵ هرتزی است که تجربه‌ی بازی را برای کاربران بهبود می‌بخشد.
پردازنده‌ی این لپ تاپ از نوع ۱۳۷۰۰HX با ۳۰ مگابایت حافظه کش و ۱۶ هسته است که در محدوده سرعت ۱.۵ تا ۵ گیگاهرتز عمل می‌کند. برای پردازنده گرافیکی، لنوو از GeForce RTX 4060 با ۸ گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده کرده است.

این لپ تاپ همچنین دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و ۱۶ گیگابایت رم است که هر دوی آنها قابلیت ارتقا دارند. همچنین، باتری این لپ تاپ از نوع ۴ سلولی با ظرفیت ۸۰ وات ساعتی است که به کاربر امکان استفاده بیشتری از دستگاه را می‌دهد.

تمام حقوق مالکیت معنوی این وب‌سایت به فروشگاه کارت آنلاین تعلق دارد