اتحادیه اروپا خواستار شفافیت الگوریتم‌های هوش مصنوعی از یوتیوب، تیک‌تاک و اسنپ‌چت شد

اتحادیه اروپا می خواهد خطرات ناشی از هوش مصنوعی را شناسایی کرده و کنترل کند.


avatar
زهرا‍ واقفی
14 مهر 1403 | 2 دقیقه مطالعه
اتحادیه اروپا خواستار شفافیت الگوریتم‌های هوش مصنوعی از یوتیوب، تیک‌تاک و اسنپ‌چت شد

اتحادیه اروپا از پلتفرم‌های اسنپ‌چت، یوتیوب و تیک‌تاک خواسته تا اطلاعات بیشتری درباره الگوریتم‌های پیشنهاد محتوای خود به این اتحادیه ارائه دهند. این الگوریتم‌ها باید مطابق با استانداردهای قانون خدمات دیجیتال (DSA) اتحادیه اروپا عمل کنند و به شفافیت بیشتری نیاز دارند. براساس بیانیه‌ای که روز چهارشنبه در وب‌سایت اتحادیه منتشر شد، کمیسیون اروپا رسماً از این سه پلتفرم درخواست کرده که تا تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان) جزئیات بیشتری درباره نحوه کار الگوریتم‌های خود ارائه دهند. اتحادیه اروپا اعلام کرده که پس از دریافت این اطلاعات، درباره گام‌های بعدی تصمیم‌گیری خواهد کرد که احتمالاً تحقیقات رسمی یکی از این اقدامات خواهد بود. براساس برخی از مفاد قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA)، پلتفرم‌های بزرگ موظف هستند خطراتی را که ممکن است از استفاده هوش مصنوعی به‌عنوان ابزار پیشنهاد محتوا ناشی شود، شناسایی و کنترل کنند. از آنجا که تمامی گوشی و لپ تاپ ها و اکثر کاربران به سمت و سوی هوش مصنوعی در حرکت هستند افراد زیادی نگرانی های خود را از این باب مطرح کرده اند. نگرانی از تاثیرات هوش مصنوعی افراد دیگر مانند بیلگیتس را نیز دربر گرفته است.

اسنپ‌چت، یوتیوب و تیک‌تاک ملزم به ارائه جزئیات الگوریتم‌ها به اتحادیه اروپا

این قانون تأکید می‌کند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نباید تأثیرات منفی بر سلامت روان کاربران یا گفتمان‌های مدنی داشته باشند. اتحادیه اروپا هشدار داده است که الگوریتم‌های طراحی‌شده برای افزایش تعامل کاربران می‌توانند منجر به انتشار محتوای مضر شوند. این دقیقاً همان موضوعی است که کمیسیون اروپا خواستار توضیح کامل درباره الگوریتم‌های هوش مصنوعی یوتیوب ، اسنپ چت و تیک تاک ، از این شرکت ها می باشد.

کمیسیون اروپا از اسنپ‌چت و یوتیوب درخواست کرده تا جزئیات دقیقی از پارامترهای الگوریتم‌های هوش مصنوعی که برای پیشنهاد محتوا استفاده می‌شوند، ارائه دهند و همچنین چگونگی ایجاد و تشدید خطرات احتمالی را توضیح دهند. در کنار این، پلتفرم تیک‌تاک نیز باید به اتحادیه اروپا درباره اقدامات خود برای جلوگیری از انتشار محتوای مضر توضیحاتی بدهد و همچنین اطلاعاتی در خصوص نحوه کاهش خطرات مرتبط با انتخابات، کثرت‌گرایی رسانه‌ها و گفتمان مدنی ارائه کند. این نگرانی‌ها ناشی از این است که الگوریتم‌های پیشنهاد محتوا ممکن است به تشدید این خطرات کمک کنند.

ثبت دیدگاه شما
دیدگاهی یافت نشد