مقایسه آمار فروش تبلت در فصل اول سال 2024 با سال گذشته نشان میدهد که فروش اپل و سامسونگ در مقیاس سالانه نسبت به همین بازه زمانی در سال 2023 کاهش یافته است، اما باز هم اپل بیش از برند های دیگر مورد استقبال بازار قرار گرفته است. با این وجود برندهای چینی نیز توانستهاند فروش تبلتهای خود را افزایش دهند.
با توجه به آخرین آمار شرکت IDC، اپل با فروش 9.9 میلیون آیپد و سهم بازار 32 درصدی در رتبه اول قرار دارد. مقایسه با سهماهه اول سال 2023 نشان میدهد که فروش آیپد حدود 8.5 درصد کاهش یافته است. با این حال، انتظار میرود که اپل در آینده ای نزدیک دو آیپد پرو جدید با صفحهنمایش OLED و تراشه M4، و دو آیپد ایر جدید با تراشه M2 را معرفی کند.
همچنین بر اساس این آمار، سامسونگ در رتبه دوم جهانی از نظر فروش تبلت قرار دارد. این شرکت 6.7 میلیون تبلت در سهماهه اول 2024 فروخته و 21.7 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است؛ البته این میزان فروش 5.8 درصد کمتر از سهماهه اول سال 2023 است.
استراتژی فروش شرکت سامسونگ عرضه چهار تبلت مقرونبهصرفه بوده که در طول چند ماه گذشته به عرضه کرده است. این تبلتها شامل گلکسی تب A9، گلکسی تب A9 پلاس، گلکسی تب S9 FE و گلکسی تب S9 FE پلاس بوده است. همچنین، این شرکت گلکسی تب S6 Lite 2024 را در سهماهه اول سال 2024 وارد بازار کرده است. بنابراین، اکثر تبلتهای اخیر سامسونگ جزو مدلهای مقرونبهصرفه بودهاند.
پیشنهاد مطالعه
معرفی سامسونگ به عنوان برترین برند در صنعت موبایل
رشد چشمگیر برند های چینی
در مورد دیگر برندها، هواوی با رشد 43.6 درصدی به فروش 2.9 میلیون تبلت و سهم بازار 9.4 درصدی رسیده است. لنوو نیز با فروش 2.1 میلیون تبلت و سهم بازار 7 درصد، جایگاه خود را تقویت کرده است. همچنین، شیائومی با رشد 92.6 درصدی به فروش 1.8 میلیون تبلت و سهم بازار 5.9 درصدی رسیده است.
بهطور کلی، بازار تبلتها در سهماهه اول سال 2024 با رشد ناچیز 0.5 درصدی نسبت به سال گذشته بهبود یافته است و بیش از 30.8 میلیون تبلت در این مدت زمانی در سراسر جهان فروخته شده است و سایر برندها 24 درصد از کل فروش تبلتها را در این بازه داشتهاند.
با توجه به افزایش چشم گیر فروش تبلت های دو برند معروف چینی یعنی شرکت هواوی و شیائومی به نظر می رسد که در صورت ادامه روند صعودی فروش محصولات این دو شرکت در سال آینده شاهد جابجایی رتبه های فروش میان برند های مشهور جهان باشیم.